
vrijdag, mei 14, 2004
The Daily Mirror newspaper apologized Friday for publishing faked photographs of alleged abuse of Iraqi prisoners by British forces, and the editor stepped down.
"The Daily Mirror published in good faith photographs which it absolutely believed were genuine images of British soldiers abusing an Iraqi prisoner," the newspaper said. "However, there is now sufficient evidence to suggest that these pictures are fakes and that the Daily Mirror has been the subject of a calculated and malicious hoax."
"The Daily Mirror published in good faith photographs which it absolutely believed were genuine images of British soldiers abusing an Iraqi prisoner," the newspaper said. "However, there is now sufficient evidence to suggest that these pictures are fakes and that the Daily Mirror has been the subject of a calculated and malicious hoax."
Reporter: Mr. Gandhi, what do you think of Western Civilization?
Mr. Gandhi: I think it would be a good idea.
foto Zohra Bensemra
Mr. Gandhi: I think it would be a good idea.

foto Zohra Bensemra
Het Fotografiemuseum Amsterdam liet 28 jonge fotografen los op het thema 'oase'. Het resultaat hangt in het Vondelpark. Morgen een impressie in het Parool.
Hoofdredacteur Piers Morgan van het Britse boulevardblad The Daily Mirror is per direct ontslagen. De raad van bestuur van de krant stelde in een vrijdagavond verspreide verklaring dat het ,,ongepast'' zou zijn als Morgan nog langer aanblijft, aldus berichtte de BBC.
Morgans positie was nauwelijk meer houdbaar, nu uit onderzoek is gebleken dat foto's in zijn krant over mishandelingen van Irakezen door Britse militairen nep zijn. Op de afbeeldingen was onder meer te zien hoe iemand in militair tenue urineert over een vermeende gevangene.
Al direct na de publicatie, enkele dagen nadat de eerste foto's van Amerikaanse militairen die Iraakse gevangen mishandelen naar buiten waren gekomen, stelden deskundigen de authenticiteit van de Britse foto's ter discussie.
De Britse minister van Defensie Hoon meldde eerder deze week dat een vrachtwagen die op een van de platen is te zien, zich niet eens in Irak bevond op het moment dat de foto zou zijn genomen. Ook premier Blair liet woensdag weten dat de foto's ,,vrijwel zeker nep zijn''. Donderdag berichtte de Britse onderminister van Defensie, Adam Ingram, dat de foto zeker niet echt zijn.
Downing Street wilde vrijdagavond niet inhoudelijk reageren. Blair liet verklaren het ontslag als een interne zaak van de krant te beschouwen. The Daily Mirror verklaarde donderdag nog dat de regering ,,geen sluitend bewijs'' heeft geleverd dat de afbeeldingen niet uit Irak afkomstig zijn. Volgens de hoofdredacteur illustreren de foto's juist ,,de realiteit van het afschuwelijke gedrag van sommige Britse troepen'', meldde de BBC. The Daily Mirror zegt nu het slachtoffer te zijn geweest van ,,kwaadaardig bedrog''.
Bron: ANP.
Morgans positie was nauwelijk meer houdbaar, nu uit onderzoek is gebleken dat foto's in zijn krant over mishandelingen van Irakezen door Britse militairen nep zijn. Op de afbeeldingen was onder meer te zien hoe iemand in militair tenue urineert over een vermeende gevangene.
Al direct na de publicatie, enkele dagen nadat de eerste foto's van Amerikaanse militairen die Iraakse gevangen mishandelen naar buiten waren gekomen, stelden deskundigen de authenticiteit van de Britse foto's ter discussie.
De Britse minister van Defensie Hoon meldde eerder deze week dat een vrachtwagen die op een van de platen is te zien, zich niet eens in Irak bevond op het moment dat de foto zou zijn genomen. Ook premier Blair liet woensdag weten dat de foto's ,,vrijwel zeker nep zijn''. Donderdag berichtte de Britse onderminister van Defensie, Adam Ingram, dat de foto zeker niet echt zijn.
Downing Street wilde vrijdagavond niet inhoudelijk reageren. Blair liet verklaren het ontslag als een interne zaak van de krant te beschouwen. The Daily Mirror verklaarde donderdag nog dat de regering ,,geen sluitend bewijs'' heeft geleverd dat de afbeeldingen niet uit Irak afkomstig zijn. Volgens de hoofdredacteur illustreren de foto's juist ,,de realiteit van het afschuwelijke gedrag van sommige Britse troepen'', meldde de BBC. The Daily Mirror zegt nu het slachtoffer te zijn geweest van ,,kwaadaardig bedrog''.
Bron: ANP.
Update:
Prins Willem-Alexander en prinses Máxima zijn woedend dat privé-filmpjes met daarop hun leven met dochtertje Amalia te koop worden aangeboden. De filmpjes tonen Máxima en Willem-Alexander spelend en pratend met Amalia. Zij zingen onder meer 'Klap eens in je handjes' voor haar. Een aantal opnames is op internet gezet. Te zien en te horen is hoe Máxima, in het Spaans, liefdevol tegen Amalia babbelt. "Wie is dat mooie dikkerdje?" zegt Máxima onder andere.
Uit haar woorden blijkt dat Amalia gefascineerd is door camera's: "Wat heb ik hier? Een camera. Jij houdt veel van camera's hè? Nee, niet met je handen in je mond."
Enkele beelden zijn op de Argentijnse televisie getoond.
Bron: Algemeen Dagblad.
Prins Willem-Alexander en prinses Máxima zijn woedend dat privé-filmpjes met daarop hun leven met dochtertje Amalia te koop worden aangeboden. De filmpjes tonen Máxima en Willem-Alexander spelend en pratend met Amalia. Zij zingen onder meer 'Klap eens in je handjes' voor haar. Een aantal opnames is op internet gezet. Te zien en te horen is hoe Máxima, in het Spaans, liefdevol tegen Amalia babbelt. "Wie is dat mooie dikkerdje?" zegt Máxima onder andere.
Uit haar woorden blijkt dat Amalia gefascineerd is door camera's: "Wat heb ik hier? Een camera. Jij houdt veel van camera's hè? Nee, niet met je handen in je mond."
Enkele beelden zijn op de Argentijnse televisie getoond.
Bron: Algemeen Dagblad.
Philip Blenkinsop won the Amnesty International Photojournalism Award for his work about the persecuted Hmong people of Laos. The prize was presented at the Amnesty International Media Awards ceremony in London on Thursday evening.

donderdag, mei 13, 2004
Brad Pitt was vanavond in Cannes, met zijn echtgenote, maar inmiddels weer terug in Amsterdam.
foto Vincent Kessler

foto Vincent Kessler
Een digitale camera van prinses Máxima met daarop privé-foto's is onlangs gestolen in Argentinië. De foto's worden te koop aangeboden via internationale fotobureaus, maar wie ze koopt maakt zich schuldig aan een misdrijf, aldus de RVD. Zij stelt dat het publiceren van die beelden onrechtmatig is, en een inbreuk op de privacy. De dienst laat verder weten dat tegen verspreiding of gebruik van de beelden zal worden opgetreden. Het Openbaar Ministerie zal dan worden verzocht strafvervolging in te stellen.
Begin deze week kwamen prins Willem-Alexander en prinses Máxima terug van een bezoek aan Argentinië. Zij waren daar om het huwelijk van haar vriendin (met een vriend van de prins) bij te wonen.
foto Natacha Pisarenko
Prinses Máxima bij de bruiloft van haar vriendin Samantha Deane, 7 mei 2004. NB: Deze foto is niet afkomstig van de gestolen camera.
Begin deze week kwamen prins Willem-Alexander en prinses Máxima terug van een bezoek aan Argentinië. Zij waren daar om het huwelijk van haar vriendin (met een vriend van de prins) bij te wonen.

foto Natacha Pisarenko
Prinses Máxima bij de bruiloft van haar vriendin Samantha Deane, 7 mei 2004. NB: Deze foto is niet afkomstig van de gestolen camera.
Photography Weblog bestaat inmiddels bijna twee jaar en bereikte deze week de mijlpaal van 150.000 bezoekers.
Tijd voor een fris nieuw uiterlijk, met een kleur waarvan de felheid bij de aard van de maker past. (Met excuses aan de Belgische lezers, maar de zuiderburen hebben al die tijd van hun eigen nationale kleur kunnen genieten.)
Misschien ook tijd voor een feestje, maar in de Amsterdam Arena passen helaas maar 50.000 mensen. Daarom is besloten deze te laten samenvallen met de huldiging van het Nederlands voetbalelftal op 5 juli in de binnenstad van Amsterdam. (Draag iets oranje zodat ik u herken. Toegang gratis! De NS laat extra treinen rijden.)
Tijd voor een fris nieuw uiterlijk, met een kleur waarvan de felheid bij de aard van de maker past. (Met excuses aan de Belgische lezers, maar de zuiderburen hebben al die tijd van hun eigen nationale kleur kunnen genieten.)
Misschien ook tijd voor een feestje, maar in de Amsterdam Arena passen helaas maar 50.000 mensen. Daarom is besloten deze te laten samenvallen met de huldiging van het Nederlands voetbalelftal op 5 juli in de binnenstad van Amsterdam. (Draag iets oranje zodat ik u herken. Toegang gratis! De NS laat extra treinen rijden.)
Hoe kan een vrouw die van kind af aan wordt opgejaagd door camera’s, zo in de lens kijken? Op de achtergrond wordt prinses Juliana ondersteund door een van de vele prinsen. Het zal een familiefeestje geweest zijn. De fotograaf was die zoon natuurlijk. Die bal. Hij schijnt af en toe zelf een fototoestel vast te houden.
Hans Aarsman over een foto van Koningin Beatrix, in de Volkskrant.
Hans Aarsman over een foto van Koningin Beatrix, in de Volkskrant.
Voor de vormgeving van het fotoblad FOAM kreeg uitgeverij Artimo een zilveren bekroning van de Art Directors Club Nederland. Dan wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je prijs zien. Geen betere plek dan de etalage van de eigen, net geopende, kunstboekhandel aan de Amsterdamse Elandsgracht.
Binnen een dag was het kleinood gestolen.
Bron: De Volkskrant.
Binnen een dag was het kleinood gestolen.
Bron: De Volkskrant.
Het Britse persbureau Press Association heeft het sportfotobureau Empics overgenomen. De gecombineerde archieven bevatten rond de 9 miljoen foto's.
Lees meer.
Lees meer.
In de film De zesde mei, die over enige tijd onder regie van Theo van Gogh wordt opgenomen, speelt Thijs Römer de rol van fotojournalist Robin Utrecht die de beroemde foto van de dode Pim Fortuijn maakte.
woensdag, mei 12, 2004
"The Horror, The Horror," an essay by Fred Ritchin dealing with recent photographs and videotapes from Iraq and elsewhere, has just gone online at Pixelpress.
In het tijdschrift FOTO van deze maand geeft de "publiciteitsschuwe" fotojournalist Bruno Stevens zijn zoveelste interview. Gelukkig is het zeer de moeite van het lezen waard. Behalve een amusante sfeertekening van zijn persoon bevat het ook een (voor velen leerzame) les in soberheid waar het om apparatuur gaat. Zo trok Stevens met slechts één camera (EOS 1D) en één objectief (20-35/2.8, niet bepaald state-of-the-art) door Irak, wat het voordeel had dat hij onopvallend zijn werk kon doen.
Het fotoboek 'Jongensdromen' met portretten van de spelers van het Nederlands voetbalelftal mag niet in de handel komen. Dat heeft de rechter in Amsterdam woensdag in zijn vonnis bepaald. De internationals hebben geen toestemming gegeven voor het gebruik van de beeltenissen in een boek en dat had volgens de rechter wel gemoeten.
De voetbalbond KNVB en de spelers van Oranje hadden een kort geding aangespannen tegen het reclamebureau Being There en fotograaf Jaap Vliegenthart, de makers van het boek.
Twintig internationals poseerden gewillig voor de camera van Vliegenthart, die op de hotelkamers stijlvolle foto's van slapende voetballers maakte. De spelers gaven toestemming voor gebruik van de beeltenissen voor een fototentoonstelling en een veiling, waarvan de opbrengst bestemd zou zijn voor het goede doel Spieren voor Spieren.
De voetballers waren volgens hun advocaat D. Visser niet op de hoogte van het voornemen van de makers om ook een boek uit te brengen. "Daar hadden ze ook geen aparte toestemming voor gegeven", aldus Visser. De rechter in Amsterdam gaf de spelers in kort geding gelijk.
Het portretrecht is exclusief en de spelers mogen zelf bepalen hoe de foto's worden gebruikt. Aangezien zij niet wilden meewerken aan publicatie van hun portretten in een boek, oordeelde de rechter dat iedere verspreiding, verkoop of andere openbaarmakingen van het boek Jongensdromen per direct dienen te worden gestaakt.
Het boek lag overigens nog niet in de handel. Uitgeverij Arbeiderspers was nog bezig met het binden van de boeken.
De letterlijke motivering van de rechter: De populariteit van de spelers brengt mee dat zij de mogelijkheid hebben die populariteit te gelde te maken. Daartoe is nodig dat zij de exclusiviteit van hun portretten kunnen bewaken. Die exclusiviteit is ook in het geding wanneer hun portretten worden gebruikt voor liefdadige doelen. Dit belang van de spelers tot bescherming van de exclusiviteit van hun portretten en de waarde daarvan vindt zijn grond in artikel 21 van de Auteurswet 1912 door middel van de daar geregelde toestemming. De spelers kunnen en mogen aldus de publicatie van hun portretten zodanig beheersen dat deze hun waarde behouden voor een bepaald doel. Dit geldt ook wanneer de portretten worden gebruikt voor een liefdadig doel. Ware dit anders, dan zou door het onbelemmerd gebruik door liefdadige instellingen de exclusiviteitswaarde - overigens ook voor die liefdadige instellingen - verloren gaan. Het staat dus de spelers in beginsel vrij om tot behoud van die waarde te bepalen of, hoe en voor welk doel hun portretten worden gebruikt. De gegeven feiten en omstandigheden maken dit hier niet anders.
Bronnen: Nu.nl, Rechtspraak.nl
De voetbalbond KNVB en de spelers van Oranje hadden een kort geding aangespannen tegen het reclamebureau Being There en fotograaf Jaap Vliegenthart, de makers van het boek.
Twintig internationals poseerden gewillig voor de camera van Vliegenthart, die op de hotelkamers stijlvolle foto's van slapende voetballers maakte. De spelers gaven toestemming voor gebruik van de beeltenissen voor een fototentoonstelling en een veiling, waarvan de opbrengst bestemd zou zijn voor het goede doel Spieren voor Spieren.
De voetballers waren volgens hun advocaat D. Visser niet op de hoogte van het voornemen van de makers om ook een boek uit te brengen. "Daar hadden ze ook geen aparte toestemming voor gegeven", aldus Visser. De rechter in Amsterdam gaf de spelers in kort geding gelijk.
Het portretrecht is exclusief en de spelers mogen zelf bepalen hoe de foto's worden gebruikt. Aangezien zij niet wilden meewerken aan publicatie van hun portretten in een boek, oordeelde de rechter dat iedere verspreiding, verkoop of andere openbaarmakingen van het boek Jongensdromen per direct dienen te worden gestaakt.
Het boek lag overigens nog niet in de handel. Uitgeverij Arbeiderspers was nog bezig met het binden van de boeken.
De letterlijke motivering van de rechter: De populariteit van de spelers brengt mee dat zij de mogelijkheid hebben die populariteit te gelde te maken. Daartoe is nodig dat zij de exclusiviteit van hun portretten kunnen bewaken. Die exclusiviteit is ook in het geding wanneer hun portretten worden gebruikt voor liefdadige doelen. Dit belang van de spelers tot bescherming van de exclusiviteit van hun portretten en de waarde daarvan vindt zijn grond in artikel 21 van de Auteurswet 1912 door middel van de daar geregelde toestemming. De spelers kunnen en mogen aldus de publicatie van hun portretten zodanig beheersen dat deze hun waarde behouden voor een bepaald doel. Dit geldt ook wanneer de portretten worden gebruikt voor een liefdadig doel. Ware dit anders, dan zou door het onbelemmerd gebruik door liefdadige instellingen de exclusiviteitswaarde - overigens ook voor die liefdadige instellingen - verloren gaan. Het staat dus de spelers in beginsel vrij om tot behoud van die waarde te bepalen of, hoe en voor welk doel hun portretten worden gebruikt. De gegeven feiten en omstandigheden maken dit hier niet anders.
Bronnen: Nu.nl, Rechtspraak.nl
A Swiss climbing champion and photographer may be one of two foreigners stoned to death in Afghanistan at the weekend, his father told a Swiss newspaper yesterday. Elie Chevieux, 31, left in October to take pictures in Russia, Japan, India, Nepal and Afghanistan, his father told the Lausanne daily Le Matin.
"He probably died for taking one photo too many," said his father, Georges. The Swiss Foreign Ministry said it was unable to confirm the men stabbed and stoned to death in the Afghan capital were Swiss citizens. The bodies were being identified, a ministry spokesman said in Berne.
Bron: Reuters.
"He probably died for taking one photo too many," said his father, Georges. The Swiss Foreign Ministry said it was unable to confirm the men stabbed and stoned to death in the Afghan capital were Swiss citizens. The bodies were being identified, a ministry spokesman said in Berne.
Bron: Reuters.
De foto's die de Britse boulevardkrant Daily Mirror heeft gepubliceerd over vermeende martelingen van Iraakse gevangenen door Britse militairen zijn 'vrijwel zeker nep'.
Blair zei dat er geen enkel bewijs is van systematische marteling van Iraakse gevangenen. "Het enige bewijsmateriaal wordt gevormd door foto's die vrijwel zeker nep zijn." Eerder had minister Hoon van Defensie al gezegd dat de foto's niet konden kloppen omdat er een voertuig op stond dat niet in Irak in gebruik is.
Bronnen: ANP/AFP.
Blair zei dat er geen enkel bewijs is van systematische marteling van Iraakse gevangenen. "Het enige bewijsmateriaal wordt gevormd door foto's die vrijwel zeker nep zijn." Eerder had minister Hoon van Defensie al gezegd dat de foto's niet konden kloppen omdat er een voertuig op stond dat niet in Irak in gebruik is.
Bronnen: ANP/AFP.
dinsdag, mei 11, 2004
Het boek Jongensdromen, met foto's van Nederlandse voetbalinternationals in dromenland, is al te bekijken en te bestellen.
Of u het na bestelling ooit in handen krijgt is afhankelijk van advocaten en rechters, en of fotograaf Jaap Vliegenthart woensdagmorgen in Goedemorgen Nederland (7.00-9.00 Ned.1) over de kwestie komt vertellen is ook hoogst onzeker.
Of u het na bestelling ooit in handen krijgt is afhankelijk van advocaten en rechters, en of fotograaf Jaap Vliegenthart woensdagmorgen in Goedemorgen Nederland (7.00-9.00 Ned.1) over de kwestie komt vertellen is ook hoogst onzeker.
An Israeli soldier went on trial yesterday for killing the British peace activist Tom Hurndall, who was fatally wounded 13 months ago while trying to protect Palestinian children.
Mr Hurndall, 21, a photojournalism student, was working with the pro-Palestinian International Solidarity Movement in Rafah, Gaza, when he was shot in the head by the Israeli soldier as he tried to get trapped Palestinian children out of the line of fire. He died nine months later, after being brought home in a persistent vegetative state.
His parents, Anthony and Jocelyn Hurndall, fought for a new investigation, refusing to accept an initial inquiry which exonerated the army. Eventually in January on the anniversary of their son's death they learnt that a soldier had been charged with intent to cause injury, which was later upgraded to manslaughter.
Yesterday at a military court in a desert base in southern Israel,Ilan Bombach, a defence lawyer, requested that the judges ignore a confession by Sgt Taysir, insisting it was "given under pressure". Sgt Taysir is facing one count of manslaughter, two counts of obstruction of justice, one of submitting false testimony, one of obtaining false testimony and one of unbecoming behaviour. But Mr Hurndall's family, which insists there is "overwhelming evidence" that Tom was deliberately killed, said they would not be satisfied until the charge is murder. Their lawyers made representations to the Supreme Court yesterday for the Israeli army to release details of its military investigation.
The family, which was only given a three-page summary, believe the full evidence will support its case for a murder charge and perhaps reveal a widespread culture within the Israeli Defence Force.
Lawyers for Sgt Taysir, who admitted shooting at Mr Hurndall "as a deterrent" even though the student was unarmed, insisted that their client was being "hung out to dry" and was "following orders". The trial was adjourned until 19 May.
Bron: The Independent.
Mr Hurndall, 21, a photojournalism student, was working with the pro-Palestinian International Solidarity Movement in Rafah, Gaza, when he was shot in the head by the Israeli soldier as he tried to get trapped Palestinian children out of the line of fire. He died nine months later, after being brought home in a persistent vegetative state.
His parents, Anthony and Jocelyn Hurndall, fought for a new investigation, refusing to accept an initial inquiry which exonerated the army. Eventually in January on the anniversary of their son's death they learnt that a soldier had been charged with intent to cause injury, which was later upgraded to manslaughter.
Yesterday at a military court in a desert base in southern Israel,Ilan Bombach, a defence lawyer, requested that the judges ignore a confession by Sgt Taysir, insisting it was "given under pressure". Sgt Taysir is facing one count of manslaughter, two counts of obstruction of justice, one of submitting false testimony, one of obtaining false testimony and one of unbecoming behaviour. But Mr Hurndall's family, which insists there is "overwhelming evidence" that Tom was deliberately killed, said they would not be satisfied until the charge is murder. Their lawyers made representations to the Supreme Court yesterday for the Israeli army to release details of its military investigation.
The family, which was only given a three-page summary, believe the full evidence will support its case for a murder charge and perhaps reveal a widespread culture within the Israeli Defence Force.
Lawyers for Sgt Taysir, who admitted shooting at Mr Hurndall "as a deterrent" even though the student was unarmed, insisted that their client was being "hung out to dry" and was "following orders". The trial was adjourned until 19 May.
Bron: The Independent.
The pictures of abuse of Iraqi prisoners at the hands of Americans has become an international issue and has sparked a domestic crisis for U.S. war efforts. But will those pictures become lasting symbols? National Public Radio reports on what makes a picture transcend its time.
Amerikaanse soldaten in Irak hebben niet alleen hun mitrailleur, maar ook hun camera bij de hand. En ze fotograferen bij de vleet. Het is veelal trofeeënfotografie: "Hier zie je mij in het paleis van Saddam; hier met een gouden kalasjnikov van Saddam; hier bij de arrestatie van Saddam en hier pis ik tegen een schilderij van Saddam." Een kameel, een paleis, een martelscène: leuk voor thuis.
Lees meer in de Volkskrant van vandaag.
Lees meer in de Volkskrant van vandaag.
maandag, mei 10, 2004
Een Nederlandse militair is maandag omgekomen door een aanslag met een granaat in de stad As Samawah in Zuid-Irak, waar de Nederlanders hun basis hebben. Een andere Nederlandse militair raakte gewond.
Dat heeft het Japanse persbureau Kyodo gemeld op gezag van Iraakse veiligheidsfunctionarissen.
Nederlandse soldaten bewaken de plaats van de aanslag. foto Mohammed Ameen
Dat heeft het Japanse persbureau Kyodo gemeld op gezag van Iraakse veiligheidsfunctionarissen.

Nederlandse soldaten bewaken de plaats van de aanslag. foto Mohammed Ameen
Getty Images today announced the formation of an editorial contributor group, providing renowned feature photographers unparalleled marketing and distribution opportunities, while offering customers access to powerful imagery from some of the most notable portfolios available. Getty Images' director of editorial photography, David Laidler, an industry veteran, will lead the new group.
Since the group's inception in early 2004, Getty Images has signed a select list of esteemed photographers from across the globe. Among them are Paris-based James Hill, a Pulitzer Prize winner known for his extraordinary imagery of political stories and ethnic conflicts; Washington, D.C.-based Chris Rainier, a leading documentary photographer covering vanishing cultures and tribes; and Beijing-based Katharina Hesse, a National Press Photographers Association award winner, known recently for portraying the changing face of China. Among the other highly regarded photographers new to the group and based in cities worldwide are Jean-Marc Giboux, Gilles Mingasson, Robert Nickelsberg and Pers-Anders Petterson. World Press Photo Award winner Ami Vitale and Pulitzer Prize winner David Hume Kennerly, both of whom are Getty Images contributing news photographers, will also be represented by the editorial contributor group.
"Being represented by Getty Images frees me up to focus on making photographs, rather than marketing and distributing them," said David Hume Kennerly. "The company's global promotion and distribution capabilities are unmatched. I chose them to represent my work because they not only know how to sell photography, but also are very supportive to photographers. They truly understand how we operate."
Getty Images also continues to seek out exciting, emerging talent, recently signing on Jonathan Alpeyrie, who has been covering the ongoing ethnic conflict in the Caucuses, and Jacob Silberberg, who has been gaining recognition for his work in Chad, Sudan and Nigeria.
"Getty Images is extremely proud to represent this elite group of photographers and their diverse, compelling portfolios," said Nick Evans-Lombe, senior vice president of editorial for Getty Images. "As part of our ongoing commitment to provide customers with striking, relevant imagery to visually narrate their stories, we're making a substantial investment in all of our photographers. David Laidler will do an outstanding job in providing photographers with the personalized attention of a boutique agency while also utilizing the resources of the industry's best platform to distribute their work."
In addition to collaborating with photographers to develop innovative story ideas, Laidler's team edits and packages feature stories, which are licensed globally to magazines, newspapers, book publishers, Web sites and broadcast outlets. Just last month, Getty Images worked with Pers-Anders Pettersson to place a feature story in Newsweek entitled "South Africa's New Black Elite," that was originally an assignment published in Stern, the prominent German news magazine. In a recent international edition of Newsweek, Getty Images secured placement of photographer Gilles Mingasson's feature on Latino culture in the U.S. Laidler and his team also direct the development and promotion of photographer portfolios, which can be viewed at www.gettyimages.com/photoassignments.
Since the group's inception in early 2004, Getty Images has signed a select list of esteemed photographers from across the globe. Among them are Paris-based James Hill, a Pulitzer Prize winner known for his extraordinary imagery of political stories and ethnic conflicts; Washington, D.C.-based Chris Rainier, a leading documentary photographer covering vanishing cultures and tribes; and Beijing-based Katharina Hesse, a National Press Photographers Association award winner, known recently for portraying the changing face of China. Among the other highly regarded photographers new to the group and based in cities worldwide are Jean-Marc Giboux, Gilles Mingasson, Robert Nickelsberg and Pers-Anders Petterson. World Press Photo Award winner Ami Vitale and Pulitzer Prize winner David Hume Kennerly, both of whom are Getty Images contributing news photographers, will also be represented by the editorial contributor group.
"Being represented by Getty Images frees me up to focus on making photographs, rather than marketing and distributing them," said David Hume Kennerly. "The company's global promotion and distribution capabilities are unmatched. I chose them to represent my work because they not only know how to sell photography, but also are very supportive to photographers. They truly understand how we operate."
Getty Images also continues to seek out exciting, emerging talent, recently signing on Jonathan Alpeyrie, who has been covering the ongoing ethnic conflict in the Caucuses, and Jacob Silberberg, who has been gaining recognition for his work in Chad, Sudan and Nigeria.
"Getty Images is extremely proud to represent this elite group of photographers and their diverse, compelling portfolios," said Nick Evans-Lombe, senior vice president of editorial for Getty Images. "As part of our ongoing commitment to provide customers with striking, relevant imagery to visually narrate their stories, we're making a substantial investment in all of our photographers. David Laidler will do an outstanding job in providing photographers with the personalized attention of a boutique agency while also utilizing the resources of the industry's best platform to distribute their work."
In addition to collaborating with photographers to develop innovative story ideas, Laidler's team edits and packages feature stories, which are licensed globally to magazines, newspapers, book publishers, Web sites and broadcast outlets. Just last month, Getty Images worked with Pers-Anders Pettersson to place a feature story in Newsweek entitled "South Africa's New Black Elite," that was originally an assignment published in Stern, the prominent German news magazine. In a recent international edition of Newsweek, Getty Images secured placement of photographer Gilles Mingasson's feature on Latino culture in the U.S. Laidler and his team also direct the development and promotion of photographer portfolios, which can be viewed at www.gettyimages.com/photoassignments.
The power of pictures is unlike any other, says George Stephanopoulos, host of ABC's This Week. The prisoner scandal was detailed to top military leadership in lengthy reports weeks ago, but it attracted little attention until the photos were released. "Until we saw the picture, it didn't burn in."
Bush also says he didn't grasp what was really going on until he saw the photos. And Democratic challenger Sen. John Kerry clobbers him with this, thundering in speech after speech that, if he becomes commander in chief, "I won't be the last to know."
At the least, the prisoner photos could be the third strike for public opinion on the war, says Ken Kobre, professor of photojournalism at San Francisco State University. "First came the Fallujah photos in which Iraqi insurgents mutilated the bodies of slain Americans. They make us ask, what are we doing here, defending people who desecrate our sacrifice? Then came the forbidden photos of coffins returning with slain U.S. military — some released by mistake, some smuggled to TheSeattle Times. Those made us think about how we are responsible for sending these people over there to die."
"The curtain of our innocence is ripped away by photographs," says Jim McNay, who teaches visual journalism at Brooks Institute of Photography in Santa Barbara, Calif.
Now, the nation that President Bush calls the global guardian of democracy and human dignity is imprisoned.
By an image.
Bron: USA Today.
Bush also says he didn't grasp what was really going on until he saw the photos. And Democratic challenger Sen. John Kerry clobbers him with this, thundering in speech after speech that, if he becomes commander in chief, "I won't be the last to know."
At the least, the prisoner photos could be the third strike for public opinion on the war, says Ken Kobre, professor of photojournalism at San Francisco State University. "First came the Fallujah photos in which Iraqi insurgents mutilated the bodies of slain Americans. They make us ask, what are we doing here, defending people who desecrate our sacrifice? Then came the forbidden photos of coffins returning with slain U.S. military — some released by mistake, some smuggled to TheSeattle Times. Those made us think about how we are responsible for sending these people over there to die."
"The curtain of our innocence is ripped away by photographs," says Jim McNay, who teaches visual journalism at Brooks Institute of Photography in Santa Barbara, Calif.
Now, the nation that President Bush calls the global guardian of democracy and human dignity is imprisoned.
By an image.
Bron: USA Today.
Het gemeentebestuur van Amsterdam kort acht miljoen euro op de kunstinstellingen in het nieuwe kunstenplan, twee keer zoveel als tot dusver werd aangenomen. Drieëntwintig instellingen, waaronder fotografiemuseum FOAM, dreigen hun subsidie geheel kwijt te raken.
Bron: de Volkskrant.
Bron: de Volkskrant.
Japanese camera maker Nikon Corp said on Monday it swung back to profit in the last business year and forecast a nearly eight-fold jump in profit for 2004/05 on robust sales of digital cameras and chip-making machines. Nikon said it expected group net profit to reach 19 billion yen ($168.8 million) in the year to March 2005 on sales of 700 billion yen.
Analysts expected Nikon to score a net profit of 16.8 billion yen and post revenues of 624.5 billion yen in 2004/05. Brisk sales of digital cameras are driving earnings higher at Nikon.
Bron: Forbes.
Analysts expected Nikon to score a net profit of 16.8 billion yen and post revenues of 624.5 billion yen in 2004/05. Brisk sales of digital cameras are driving earnings higher at Nikon.
Bron: Forbes.
Photojournalist Zahra Kazemi, who was arrested in Iran last June for taking pictures of a protest outside a prison and then died after being beaten by authorities, has received a posthumous award from the Canadian Association of Journalists. Kazemi's son, Stephan Hachemi, of Montreal, accepted the 2004 CAJ President's Award on behalf of his mother at its annual conference in Vancouver on Saturday. The award honours a Canadian journalist or media organization for exemplary contributions to journalism.
zondag, mei 09, 2004
Het Amerikaanse blad The New Yorker heeft zondag een nieuwe foto gepubliceerd waarop waarschijnlijk te zien is hoe een Iraakse gevangene wordt mishandeld door Amerikaanse militairen in een gevangenis. Op de foto is een naakte man te zien die bedreigd wordt door twee honden van het Amerikaanse leger.
foto The New Yorker
Een medewerker van het blad heeft laten weten dat hij nog meer foto's in bezit heeft. Op een daarvan is volgens hem dezelfde man te zien. Hij heeft een wond waaruit bloed stroomt en de man heeft duidelijk pijn. Een bewaker zit boven op hem om hem in bedwang te houden. Op nog een andere plaat is een grote wond aan het been van de gedetineerde zichtbaar.
Bron: Nu.nl.

foto The New Yorker
Een medewerker van het blad heeft laten weten dat hij nog meer foto's in bezit heeft. Op een daarvan is volgens hem dezelfde man te zien. Hij heeft een wond waaruit bloed stroomt en de man heeft duidelijk pijn. Een bewaker zit boven op hem om hem in bedwang te houden. Op nog een andere plaat is een grote wond aan het been van de gedetineerde zichtbaar.
Bron: Nu.nl.

foto Musa Sadulayev
A paramedic tries to help Reuters photojournalist Adlan Khasanov, who was fatally wounded in a blast during Victory Day celebrations in Grozny, May 9, 2004. The blast killed at least 14 people including Chechen President, Akhmad Kadyrov.
Khasanov, 33, began working with Reuters in the late 1990s, mostly in his native Chechnya. "We are shocked and dismayed at the news of Adlan's death. He was a fine journalist working with dedication and great courage in often dangerous conditions. He was also a delightful man. Adlan will be greatly missed by his colleagues," Reuters Editor-in-Chief Geert Linnebank said.

Adlan Khasanov, augustus 2003. foto Musa Sadulayev
On a frigid December morning last year, two New York City police officers came upon a 52-year-old woman sitting on the stoop of a brownstone in Manhattan's tony West Village. She was wearing a leather coat over a blue sweater, gray sweat pants, and two ski hats. She had a cup of coffee in her hand, a sweet Hav-a-Tampa cigarillo in her mouth, and $1.91 in her pocket, all in change. She was surrounded by a bunch of plastic bags containing the vestiges of her life: a few changes of clothes, some cardboard for shelter, and a scrap of donated pizza.
Most important to the woman, however, was the stack of documents she kept in a manila envelope, wrapped in plastic to stave off moisture and stuffed in the front of her pants to protect them from theft. They were her identity, proof that she still mattered. Once she had no such doubts. In an earlier time, Jana Schneider was an award-winning Broadway actress who, in an extraordinary career change, became a daring war photographer. But then she disappeared. When she turned up again late last year, she looked like just another bag lady. Her name, once in lights, meant nothing to the two officers. Whether they feared she might freeze to death or because, as her doctors wrote later, she exhibited "paranoid ideations," Schneider was taken to Bellevue Hospital Center in lower Manhattan for psychiatric evaluation.
Bellevue is a few miles and a lifetime away from Broadway, where Schneider first experienced the heady taste of fame. The New York Times, describing her 1985 Broadway performance in The Mystery of Edwin Drood, had this to say: "She snarls like a tigress, baring her teeth and raking the air with blood-red talons; she slithers like a snake, lasciviously darting her tongue in and out with reptilian speed." Playing the half-Ceylonese Helena Landless, Schneider went on to earn a Drama Desk Award and a Tony nomination.
At Bellevue, Schneider was locked up in a psychiatric ward. A sign on the door cautions visitors against taking in sharp metal objects or allowing residents to "elope," a euphemism for escape. A woman who hated to be hemmed in, who had gone where she wanted when she wanted, Schneider was medicated and placed under constant observation, her nights filled with the screams and rants of other patients.
The tigress of the 1980s seems to have utterly vanished. Now middle-aged, Schneider wears schoolmarm glasses. Frail and soft-spoken, she seems lost in an oversize cotton sweater, her brown hair cut short and straight. Wherever she goes, Schneider carries her personal papers, the jigsaw pieces of her puzzling life. Beauty queen, actress, war photographer, Jana Schneider's story is simple, in some ways, a sobering arc of hope, ambition, and tragedy. During the course of her journey, she toted her cameras to some of the world's darkest places, documenting pain, suffering, and death. But now she is in a cruel dark place of her own, the personal hell of mental illness.
Lees meer over de carrière en de mentale neergang van fotojournaliste Jana Schneider in U.S. News & World Report .
Most important to the woman, however, was the stack of documents she kept in a manila envelope, wrapped in plastic to stave off moisture and stuffed in the front of her pants to protect them from theft. They were her identity, proof that she still mattered. Once she had no such doubts. In an earlier time, Jana Schneider was an award-winning Broadway actress who, in an extraordinary career change, became a daring war photographer. But then she disappeared. When she turned up again late last year, she looked like just another bag lady. Her name, once in lights, meant nothing to the two officers. Whether they feared she might freeze to death or because, as her doctors wrote later, she exhibited "paranoid ideations," Schneider was taken to Bellevue Hospital Center in lower Manhattan for psychiatric evaluation.
Bellevue is a few miles and a lifetime away from Broadway, where Schneider first experienced the heady taste of fame. The New York Times, describing her 1985 Broadway performance in The Mystery of Edwin Drood, had this to say: "She snarls like a tigress, baring her teeth and raking the air with blood-red talons; she slithers like a snake, lasciviously darting her tongue in and out with reptilian speed." Playing the half-Ceylonese Helena Landless, Schneider went on to earn a Drama Desk Award and a Tony nomination.
At Bellevue, Schneider was locked up in a psychiatric ward. A sign on the door cautions visitors against taking in sharp metal objects or allowing residents to "elope," a euphemism for escape. A woman who hated to be hemmed in, who had gone where she wanted when she wanted, Schneider was medicated and placed under constant observation, her nights filled with the screams and rants of other patients.
The tigress of the 1980s seems to have utterly vanished. Now middle-aged, Schneider wears schoolmarm glasses. Frail and soft-spoken, she seems lost in an oversize cotton sweater, her brown hair cut short and straight. Wherever she goes, Schneider carries her personal papers, the jigsaw pieces of her puzzling life. Beauty queen, actress, war photographer, Jana Schneider's story is simple, in some ways, a sobering arc of hope, ambition, and tragedy. During the course of her journey, she toted her cameras to some of the world's darkest places, documenting pain, suffering, and death. But now she is in a cruel dark place of her own, the personal hell of mental illness.
Lees meer over de carrière en de mentale neergang van fotojournaliste Jana Schneider in U.S. News & World Report .